Blogpost Jos Reuser: Innovatie na de crisis

Door Jos Reuser. Oorspronkelijk geplaatst op http://josreuser.wordpress.com/2009/11/09/design-colloquium/

Het instituut voor Beeld en Geluid in Hilversum was het strijdtoneel voor de conferentie over innovatie voor en na de crisis. Manieren vinden om beter uit de recessie te komen voert de boventoon op deze middag en mensen zullen door de sprekers geprikkeld worden om zelf en met elkaar na te denken over dit maatschappelijke probleem.
Sprekers zijn Professor Matthijs van Dijk, Dany Jacobs en Philip Bueters van FEM Magazine zal de rol van gastheer vervullen.
Dit was voor mij de eerste keer dat ik het instituut voor Beeld en Geluid mocht aanschouwen, en was blij verrast. Het toch al imposante gebouw doet van binnen nog grootser aan. Het colloquium zelf vond plaats in een bijzondere theaterzaal met plaats voor ongeveer 100 personen waarvan 70 procent bezet was.

De Aftrap
Als aftrap kregen we een korte introductie over PDMA en DMN die eigenlijk compleet langs mij heen ging. Gelukkig kwam al gauw iemand van Beeld en Geluid zelf aan het woord en gaf een duidelijke presentatie over innovatie binnen het instituut. Er werd uitgelegd hoe het beeldmateriaal van de Nederlandse televisie digitaal werd opgeslagen en hoe oud video materiaal werd omgezet naar digitaal formaat. Het beschikbaar maken van oud en nieuw videomateriaal door middel van streaming aan instellingen als scholen was het innovatieve aspect van deze bewerking. Daarna werd er een compilatiefilm vertoond met allerlei oud en recent filmmateriaal welke allerlei emoties opwekte en een mooi overzicht liet zien van de Nederlandse televisie. Het stokje werd hierna overgegeven aan Matthijs van Dijk; docent automotive design aan de TU Delft.

Matthijs van Dijk viel mij meteen op als een inspirerende en doelgerichte persoonlijkheid. Doormiddel van licht-provocerende uitspraken leidde Matthijs het gesprek richting radicale oplossingen en werd er aangezet tot denken. Ik heb me geen enkel moment verveeld tijdens de presentatie en met mij leek iedereen erg geïnteresseerd en geïntrigeerd door de ‘aanvallen’ die Matthijs op het menselijke ras afvuurde. Het moment dat Matthijs dat het in de menselijke natuur zit om een grote benzineslurpende auto te kopen om vervolgens wat kleine zaken te doen in het belang van de maatschappij om je schuldgevoel te verminderen kreeg extra glans toen hij vertelde dat ook hijzelf in een belachelijk grote auto rondrijdt terwijl hij weet dat het eigenlijk niet goed is.
Matthijs vertelde dat iedereen in een bepaalde rol zit en dat daarbij een aantal materialistische zaken horen.
Het volledig misslaan van de plank op het gebied van innovatie was de strekking van de presentatie. Er werd verteld dat de meeste bedrijven innoveren door bestaande producten te verbeteren. De auto-industrie werd als voorbeeld genoemd. Door middel van innoveren wordt een model door de jaren heen geoptimaliseerd. Je zoekt een innovatie manier om je auto zuiniger te laten rijden en om de wielophanging beter te maken. Van een compleet andere visie op vervoer is geen sprake. Hier zouden bedrijven zich juist wel op moeten richten met hulp van de overheid. Maar Matthijs was ook niet erg blij met het beleid wat de overheid voerde.
De verantwoordelijkheid hoort te liggen bij de overheid, maar is gaandeweg afgeschoven op bedrijven die wat geld toegestopt krijgen.
Dit is niet de gewenste situatie; de verantwoordelijkheid moet terugkomen bij de overheid luidde het verhaal van Matthijs.

Na de presentatie van Matthijs leidde Philip Bueters een gesprek rond de tafel in met de sprekers Professor Matthijs van Dijk, Patrick van der Duin en een woordvoerder van General Motors. Na een korte introductie van de sprekers zelf ging het al gauw weer over de auto industrie. Er werden vooruitgangen geboekt op het gebied van innovatie maar de heren voorzagen toch een nabije toekomst met daarin andere vervoersmiddelen. Hierna hadden we een korte pauze.

Na de pauze werd er vervolgd met de spreker professor Dany Jacobs. Welke onlangs benoemd is tot bijzonder hoogleraar Industriële Ontwikkeling en Innovatiebeleid aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde.
Als ik mij niet vergis komt Dany uit België maar verblijft al lange tijd in Nederland en is tevens columnist/recensent in het NRC Handelsblad. Dany heeft tijdens zijn presentatie herhaaldelijk verteld dat hij een onderzoeker is en dus heel veel niet weet.In vergelijking met Matthijs was het droge kost wat ik voorgeschoteld kreeg. Ik lette goed op, maar kon af en toe niet volgen waar het om ging. De titel van de presentatie luidde: “Design, waar hebben we het over?”. Maar het antwoord werd vagelijk aan het licht gebracht op het economische vlak.

Daarna werd er een laatste gesprek rond de tafel georganiseerd met Dany Jacobs, Carel van Houte en Bas Roelofs.
Carel van Houte is Chief Development Officer bij citizenM, een innovatieve hotelketen. Bas Roelofs is Director of Marketing & (New Business) Development bij Berg Toys.
Bas Roelofs vertelde het verloop binnen het bedrijf en de producten. Ze zijn met BergToys begonnen met skelters voor kinderen die te koop stonden bij agrarische winkels. Tegenwoordig zijn de skelters ook te vinden in de gemiddelde speelgoedwinkel en hebben ze onlangs de prijs “speelgoed van het jaar” gewonnen met MOOV. Dit is een kleine skelter die de kinderen zelf in elkaar kunnen zetten. De filosofie hierachter was “back to basics”; kinderen vinden het nog steeds leuk om dingen in elkaar te zetten en daarna te gebruiken.
Carel van Houte legde uit wat het gedachte achter citizenM is; goedkope hotels op de beste plaatsen. Het blijkt een succesformule omdat er een uitgebreid onderzoek gedaan is naar de behoefte van hotelbezoekers. Alle overbodige dingen zijn weggelaten en kamers zijn niet al te groot. Daarnaast worden de kamers helemaal in de fabriek gemaakt. Je kunt het hotel beschouwen als één grote puzzel waarvan de kamers allemaal stukjes zijn. On site kan het hotel heel snel in elkaar worden gezet en in gebruik worden genomen. Uitbreid mogelijkheden naar Londen en New York liggen in het verschiet.

Brainstorm

Er werd ook nog een poging gedaan om interactie met het publiek te krijgen door een algemene brainstorm. Op de achterkant van het kaartje moest je jou ‘wijze les’ voor innovatie neerzetten. (“Bij innovatie moeten de belangen van de mensen zelf niet uit het oog verloren worden, hier doe je het uiteindelijk voor.”) Hierna moest je het kaartje aan je buurman geven die er vervolgens punten voor moest geven en zo verder. Dit liep niet echt gesmeerd want vrij weinig mensen begrepen hoe ze de punten moesten verdelen. Uiteindelijk werd er op het einde de kaart voorgelezen met de meeste punten in totaal.
Al met al was het een leerzame dag, maar er waren ook passages die mij minder aanspraken. Ik vond het leuk om eens een bijeenkomst als deze mee te maken.

Jos Reuser, oorspronkelijk geplaatst op http://josreuser.wordpress.com/2009/11/09/design-colloquium/

 

 

news

© Reframing Studio